Законам ад 18.12.2019 № 280-З "Аб змяненні Закона Рэспублікі Беларусь "Аб абароне правоў спажыўцоў жыллёва-камунальных паслуг" ўнесены змены ў Закон Рэспублікі Беларусь "Аб абароне правоў спажыўцоў жыллёва-камунальных паслуг" ад 16.07.2008 № 405-З (далей - Закон) шляхам выкладання яго ў новай рэдакцыі, якая ўступіла ў сілу 29.06.2020.
Закон накіраваны на вызначэнне прававых, арганізацыйных і эканамічных асноў абароны правоў спажыўцоў жыллёва-камунальных паслуг, на ўдасканаленне сістэмы арганізацыі эксплуатацыі жыллёвага фонду і парадку прадастаўлення спажыўцам жыллёва-камунальных паслуг.
Закон дапаўняецца нормамі, узгодненымі з новай рэдакцыяй Жыллёвага кодэкса Рэспублікі Беларусь, якія:
- датычацца аказання жыллёва-камунальных паслуг праз ўпаўнаважаная асоба па кіраванні агульнай маёмасцю сумеснага домаўладання;
- замацоўваюць вызначэнне тэрміна «ўпаўнаважаная асоба па кіраванні агульнай маёмасцю сумеснага домаўладання (далей - ўпаўнаважаная асоба)» (падпункт 1.7 пункта 1 артыкула 1);
- прадугледжваюць уключэнне упаўнаважанага асобы ў лік удзельнікаў адносін у галіне абароны правоў спажыўцоў жыллёва-камунальных паслуг (артыкул 5);
- усталёўваюць парадак заключэння, змянення, скасавання, істотныя ўмовы дагавора на кіраванне агульнай маёмасцю сумеснага домаўладання, а таксама правы і абавязкі ўпаўнаважанага асобы і спажыўца па дамове (артыкулы 16, 17).
Акрамя таго, у Законе:
- у новай рэдакцыі выкладзена вызначэнне тэрміна «выканаўца» (падпункт 1.3 пункта 1 артыкула 1); дапоўнена кампетэнцыяй Урада Рэспублікі Беларусь вызначэнне крытэрыяў якасці жыллёва-камунальных паслуг, правоў і абавязкаў упаўнаважанага асобы; ўсталяванне тыпавых формаў дагавораў на прадастаўленне жыллёва-камунальных паслуг, у тым ліку тыпавой формы дагавора на аказанне паслугі па кіраванні агульнай маёмасцю сумеснага домаўладання; вызначэння парадку пераразліку платы за камунальныя паслугі за перыяд перапынкаў у аказанні камунальных паслуг, а таксама прыпынення аказання камунальных паслуг спажыўцу, які мае без паважных прычын запазычанасць па іх аплаце (артыкул 3);
- са складу асноўных жыллёва-камунальных паслуг, што аказваюцца спажыўцам, выключана санітарнае ўтрыманне прыдамавой тэрыторыі; замест паслугі па карыстанні ліфтам ўведзена паслуга «тэхнічнае абслугоўванне ліфта»; вываз і перапрацоўка адходаў аб'яднаны ў «зварот з цвёрдымі камунальнымі адходамі»; са складу паслугі «тэхнічнае абслугоўванне» выключаныя санітарнае ўтрыманне дапаможных памяшканняў жылога дома і выдаткі на электраэнергію, якая выкарыстоўваецца на асвятленне месцаў агульнага карыстання і працу інжынернага абсталявання (пункт 2 артыкула 4);
- прадугледжаны абавязак выканаўцаў інфармаваць спажыўцоў аб аб'ёмах усіх спажытых паслуг, а таксама электраэнергіі, што спажываецца на асвятленне дапаможных памяшканняў і працу абсталявання ў шматкватэрных жылых дамах (артыкул 8);
- замацавана, што аказанне дадатковых жыллёва-камунальных паслуг ажыццяўляецца па жаданні спажыўца (пункт 3 артыкула 4);
- вызначаны пералік жыллёва-камунальных паслуг, якія аказваюцца спажыўцам гэтых паслуг на канкурэнтнай аснове: жыллёва-камунальныя паслугі па тэхнічным абслугоўванні, бягучым рамонце, капітальнаму рамонту, санітарным утрыманні дапаможных памяшканняў жылога дома, тэхнічнаму абслугоўванню ліфта, абыходжанні з цвёрдымі камунальнымі адходамі і дадатковыя жыллёва- камунальныя паслугі (пункт 1 артыкула 11);
- замацавана паўнамоцтва Савета Міністраў па ўстанаўленні парадку правядзення конкурсаў на аказанне жыллёва-камунальных паслуг, што аказваюцца на канкурэнтнай аснове (частка чацвёртая пункта 3 артыкула 11);
- усталяваны парадак разгляду упаўнаважанай асобай, арганізацыяй уласнікаў патрабаванняў спажыўца ў сувязі з неаказанне жыллёва-камунальных паслуг альбо аказаннем іх з недахопамі (артыкул 19).